Blog Image

IF Ila SWE 1842

Att vara liten i en stor värld.

På sensommaren 2018 köpte vi en gammal IF (från 1975) med segelnummer SWE 1842.Den här bloggen handlar om vår IF som heter Ila.Ila är vår 2:a-båt men skall definitivt inte ses som någon B-båt. I sin litenhet erbjuder Ila stora fördelar i jämförelse med vår semesterbåt.

Ila på land.

På land Posted on 2019-11-02 13:19:02

Duggregnet låg i luften. Kranlyftet var bokat till 08.30. Efter att ha tagit loss förtöjningarna och inhalslinor så puttrar jag bort till kajen. Utombordaren är inte så förtjust i det kalla och fuktiga vädret. Det behövdes lite tålamod för att den skulle gå ordentligt.

Lyftet gick utmärkt och efter en stund så stod Ila på land. Jag glömde att lägga på en förhöjningsbräda fram så båten ligger lite lågt på fören. Med andra ord kommer det att samlas lite vatten i sittbrunnen i år igen, men det kanske inte blir ett stort problem när presenningen kommer på.

Nu återstår att plocka ut resterande inredning i förpiken så att vi kan komma igång med renoveringen av Ila i vinter.



Masten av och slut på segling i år.

Övrigt Posted on 2019-10-13 16:14:02

Axel, Ebba och jag puttrade bort till mastkranen med Ila. Den nya kryssfocken hade fastnat på förstagsprofilen pga av att jag var tvungen att ta bort inmataren då spåret var lite för tajt för den nya focken. Resultatet av detta var att plastrännan som satt inne inspåret helt enkelt kasade ner i botten och därmed gick inte focken att ta ut ur likrännan.

Därför var avmattningen lite besvärlig. Masten är normalt lite topptung när man lyfter precis under vantspridarna. Det blir givetvis inte bättre när focken sitter kvar. Den lilla mastkranen har en stege så att det är enkelt att klättra upp och montera lyftstroppen någon meter över spridarna.

Avmattningen gick som en dans och vi kunde montera av hela förstagsprofilen. Vi monterade sedan av rullagret i toppen, sedan var det inga problem att få ut focken ur profilen. Ebba puttar upp den inre plastprofilen och vi monterar på inmataren igen. Alla fall lindas runt masten och slutligen lägger vi upp den på översta hyllan i mastskjulet.

När vi skall puttra tillbaka till båtplatsen så stannar givetvis utombordaren precis när vi kastat loss, till ett par hamnflanörers stora glädje. Efter ett par snabba ryck i startsnöret så startar utombordaren och vi kan ta oss bort till platsen.

Om ett par veckor är det dags att lyfta upp Ila på land. Nu kan vi så smått börja att planera vinterns förbättringsprojekt.



Lördagssegling i sydlig vind.

Loggbok Posted on 2019-09-07 15:13:45


Fint väder, lätt vind från söder och nordgående ström. Jag tog ut båten på en liten sväng på Öresund. Fantastisk segling även om det inte gick i så många knop.



Spinnakersegling.

Loggbok Posted on 2019-08-25 09:26:08

Axel och jag tog ut Ila på Öresund denna lättvindslördag. Vi paddlade över båten till motsatt brygga och hissade segel. Sen styrde Axel ut båten genom, den relativt livliga hamnen. Solen och det fina vädret hade nog fått många att passa på att ta en tur idag.

Efter någon timmes segling avtar vinden, men innan den dör helt så hinner vi prova spinnakern. En bra dag att prova spinnakern på då vi snabbt inser att vi lyckats dra en gaj fel men i den lätta vinden får det inga konsekvenser.

Till sist försvinner vinden helt och vi får starta motorn för att kunna ta oss in till hamnen i den svaga nordgående strömmen.



Solig segeltur på sundet.

Loggbok Posted on 2019-08-03 17:10:48

Efter att ha kommit tillbaka från vår segelsemester, med vår stora båt, i Danmark så var vi sugna på att gå ut en tur med Ila. Stackars Ila hade, efter fyra veckors inaktivitet, invaderats av spindlar och var helt inklädd i spindelnät och nedgrisad av spindelbajs. Efter en ordentlig spolning med vattenslangen så försvann mycket av nät och bajsfläckar.

Vinden är västlig när Åse och jag går ut men vrider mot norr under eftermiddagen. Det blev några timmars skön segling i en vindstyrka som låg på 6-8 m/s. Jag var lite sugen på att prova spinnakern men vi avvaktar till en dag när det blåser lite mindre. Till sist känner att vi har fått fyllt vår seglingsbehov för idag. Vi seglar in i hamnen för att slippa hantera den otympliga utombordaren.

Efter avslutad segling sköljer vi av båten ytterligare en gång för att bli av med de spindlar som envetet har klamrat sig fast vid båten medan vi var ute på sundet.



Juni är slut.

Loggbok Posted on 2019-07-01 15:31:53

De sista veckorna i juni har det blivit några seglingskvällar och eftermiddagar med Ila. Ibland med tillhörande bad. Nu när vi använder den nya focken så känner man att den gamla storen inte riktigt är lika bra som focken. Det hade också varit kul om insidan av båten hade varit i bättre skick. Bara möjligheten att kunna göra en kopp kaffe hade varit trevligt.



Varmt i vattnet.

Loggbok Posted on 2019-06-14 19:56:10

Barnen har börjat sitt sommarlov och vi vuxna gör allt för att komma in i semesterkänslan trots att det är ett tag tills det är dags. Så vi begav oss ut på en liten segeltur utanför hamnen. Jag uppskattar den nya kryssfocken. Det kanske beror på att även om den är mindre än genuan så är den alldeles ny och står som den skall. Den är inte utseglad som den gamla genua. Till sist gick vi in till Sibbarp och kastade ankare. Vattnet var riktigt varmt och man kunde var i rejält länge. Nu börjar semesterkänslan infinna sig.



Kvällstur med nya focken.

Loggbok Posted on 2019-06-14 13:04:00

På torsdagskvällen var det riktigt fint väder med lagom vind. Vår rullgenua har börjat visa antydningar på små revor i underkant. Med all sannolikhet beror det på att den inte har varit skyddad från solen där den suttit på sin rulle. Jag har tillsvidare lagat med spinnakertejp. Genuan använder vi fortsättningsvis bara i lättvind. I höstas köpte vi en ny kryssfock till rullen och nu var det dags att prova den.
Båten balanserar bra, focken står fint och det var en fröjd att segla Ila denna kväll. Det gick till och med så bra att jag seglade om ett par större båtar på min väg bort till Centralhamnsbassängen.
Väl i hamn passade jag på att täta den irriterande rutan bak på styrbordssida en sista gång. Jag har använt LeFant Crack Sealer ett antal gånger i sprickorna som finns i gummipackningarna runt fönstret. Läckaget har blivit mindre och mindre för att häromdagen helt upphöra. Efter några nätter med kraftiga åskoväder och regn så kan det konstateras att rutan nu är tät. För att vara på säkra sidan så fick packningarna sig en sista dos med sealern.
Först var jag lite skeptisk men nu när jag ser att det fungerar så kan jag bara rekommendera tätningsmedlet.



Nästa »