12 maj, Limhamn – Gislövsläge.

Jag kom ifrån jobbet lite tidigare idag. Vinden var på rätt håll och så även strömmen. När jag plockat loss förtöjningarna och lämnat vår plats i Limhamn så styrde jag söderut med endast storen uppe. Bra vind och medström innebar att lilla Ila for fram i 6-7 knop. Efter att jag passerat Öresundsbron så mojnade vinden lite och jag rullade därför ut genuan. Då bar det undan i 6-7 knop igen. Allt gick bra fram till Skanör. Falsterbokanalen är stängd pga underhåll så man måste segla runt hela Näset, en omväg på nästan tre timmar. Men min tanke har hela tiden varit att ha så mycket marginal som möjligt när Axel och hans kompis ansluter för att hjälpa till med transportseglingen. Därför var mitt sikte idag inställt på Gislövsläge, öster om Trelleborg.

Efter en otroligt tråkig segling runt Näset så förtöjer jag, trött men ändå nöjd, i Gislövsläge mot den östra piren. Då jag seglar båten själv så vill jag ha en plats som är enkel att komma till och från. Det blir alltså en y-bomsplats vid östra piren med ett vattendjup på 1,5 meter. Turen hit tog strax under 6 timmar vilket innebär en snittfart om strax över 5 knop, vilket inte är så pjåkigt.

Min dotter och fru kommer och hämtar mig och jag lämnar Ila ensam i Gislövsläge.