Axel, Ebba och jag puttrade bort till mastkranen med Ila. Den nya kryssfocken hade fastnat på förstagsprofilen pga av att jag var tvungen att ta bort inmataren då spåret var lite för tajt för den nya focken. Resultatet av detta var att plastrännan som satt inne inspåret helt enkelt kasade ner i botten och därmed gick inte focken att ta ut ur likrännan.
Därför var avmattningen lite besvärlig. Masten är normalt lite topptung när man lyfter precis under vantspridarna. Det blir givetvis inte bättre när focken sitter kvar. Den lilla mastkranen har en stege så att det är enkelt att klättra upp och montera lyftstroppen någon meter över spridarna.
Avmattningen gick som en dans och vi kunde montera av hela förstagsprofilen. Vi monterade sedan av rullagret i toppen, sedan var det inga problem att få ut focken ur profilen. Ebba puttar upp den inre plastprofilen och vi monterar på inmataren igen. Alla fall lindas runt masten och slutligen lägger vi upp den på översta hyllan i mastskjulet.
När vi skall puttra tillbaka till båtplatsen så stannar givetvis utombordaren precis när vi kastat loss, till ett par hamnflanörers stora glädje. Efter ett par snabba ryck i startsnöret så startar utombordaren och vi kan ta oss bort till platsen.
Om ett par veckor är det dags att lyfta upp Ila på land. Nu kan vi så smått börja att planera vinterns förbättringsprojekt.