Vi är med ny båt!

Vi hade ett snöpligt slut på vår semestersegling i Blekinge där vi lyckades hitta en sten, i farleden, som ingen kände till. Ja, den är anmäld till sjöfartsverket. Resultatet av händelsen blev i alla fall att vår båt hamnade på varv och i väntan på att den skall bli klar inser vi att vi har seglingsabstinens!

Så för någon vecka sedan körde vi iväg till Göteborg för att titta på en IF. Egentligen var det inte med köp i tankarna som vi körde dit utan mer för börja leta. Vi hade redan tittat på två Drabant 24 och kollat otaliga annonser på IF, H-båt, Avance 24, Ohlson 22. Båtar som var lagom stora att segla själv eller som barnen så småningom kunde få lov att använda.

Oavsett så resulterade besöket i Göteborg med att vi köpte den aktuella IF:en då den generellt var i ok skick satt i förhållande till prislappen. Däremot fick vi känslan av att vi nog behövde gå igenom båten ordentligt innan vi startade hemseglingen så att den kändes säker.

När vi kommer tillbaka till Malmö börjar vi ringa runt till småbåtshamnarna för att försöka få tag i båtplats i sjön och på land. Det var inte helt enkelt utan det slutar med att vi får plats i sjön och på land i Höganäs inorra delen av Öresund.

Helgen efter köpet åkte vi upp till Göteborg igen. Bilen är packad med verktygslåda, diverse skruvar och bultar, en ny vinkel till motorfästet och massor med småsaker som vi insett att vi måste fixa innan hemseglingen. Vi har med oss en lista med 28 punkter som måste eller bör kollas. Det lite tråkiga vädret gör att vi måste prioritera i listan och de absolut viktigaste punkterna görs. Saker som rör elsystem och annat sekundärt låter vi vara.

När riggen var ansatt ordentligt så skulle vi hissa upp Axel i masten för att kolla att allt är säkrat även uppe i masten. Trots att han inte väger så mycket är det näst intill omöjligt att hissa upp honom. Vi startar motorn och går bort till mastkranen, som har en stege monterad på sig. När jag klättrar upp så kan jag se att allt verkar vara ok när det gäller riggbultar och sprintar men däremot har fockfallet snurrats tre varv runt förstaget. Först försöker vi att få ner focken men det är helt lönlöst så vi tar storfallet och drar ner båten på sidan ända in till mastkranen och kan då koppla loss karbinhaken och snurra loss fallet. Sedan kopplas fallet tillbaka och sträcks upp ordentligt. Puhhh…..klart.

Då kommer nästa överraskning. När vi använt storfallet till att luta båten så har wiren hoppat ur bryttrissan och klämts fast så nu kan vi inte hissa upp storseglet. Det blir till att luta båten ännu en gång. Denna gången säkrar vi masten vid kranen med en annan lina och lossar storfallet. Fallet rycks loss och läggs tillbaka på trissan. Nu funkar det igen. Linan till mastsäkringen lossas och båten lägger sig på rätt köl igen. Nu funkar allt som det skall, men överst på ”att-göra-listan” är att byta fallen till linor istället för wire.

Innan vi kör tillbaka till Malmö så vill vi ta en liten tur ut på havet, så vi puttrar ut genom hamninloppet med hjälp av utombordaren. Sjökortsplottern som följde med i köpet fungerar alldeles utmärkt tills vi kommit ut en kabellängd. Då slocknar den helt. Vi har inga sjökort med oss och väljer därför att vända tillbaka till hamnen. Jag svär över att jag inte kollade det elektriska. Vad som förmodligen har hänt är att kontakten har glappat lite i det cigarettuttaget som används för att strömförsörja sjökortsplottern. När det då blev lite sjö så var det tillräckligt för att den skulle slockna.

Vi glider in på vår plats endast med hjälp av vinden och riggen. Det blir en okomplicerad tilläggning där alla konstaterar att detta är en liten och lätt båt som är enkel att bära av. Inte som vår stora båt som väger 6,5 ton.

När vi kör tillbaka till Malmö så har vi en ny lista med saker som behöver fixas och saker som behövs i båten för hemseglingen t ex sjökort, nödraketer, VHF, ett extra batteri och batteriladdare mm.