Häromdagen var jag vid båten och monterade de nya suggorna till spinnakern. Jag skulle egentligen ha splitsat på glidringarna men efter en halvtimma med svordomar så gav jag upp och sydde ihop ändan runt glidringen. En riktig splits blir betydligt starkare än en sydd splits men det är inga jättekrafter på suggorna. Förmodligen går något av blocken eller byglarna sönder innan sömmen går upp. Jag hade ett par travare till genuaskenan liggande i bra-att-ha-lådan så istället för att göra en mer permanent lösning så har jag använt dess till suggorna. När de inte används så tar jag bort allt som går att ta bort. Eventuellt behövs en fjäder mellan blocket fram och travaren för att blocket skall stå upp. Viss risk finns annars att blocket hamnar i något konstigt läge och blir snedbelastat.
Inne i båten ser det däremot inte så trevligt ut. Om inte kaotisk så är det, som Ebba skulle ha sagt, inte speciellt mysigt. Planen för i vinter är att i första hand göra vid förpiken. Blir det tid till det tar vi givetvis mer men just nu är inte interiören prioritet.
Vi har gjort den här resan ett par gånger nu, att renovera en båt. Det vi har lärt oss är att när det gäller interiören så skall man ta god tid på sig och känna efter vad som verkligen behövs. IF-klassen är ju rätt så restriktiv med inredningen om man skall kappsegla på högre nivå. Vi har nog mest tänkt oss lokala klubbseglingar och att ha båten som en dagseglare. Samtidigt finns det ju en del gummiband i klassreglerna.
Oavsett så har en filosofi varit att inte bygga in och installera mer än vad som är nödvändigt och det är en filosofi vi kommer att jobba vidare efter även när det gäller Ila.