Denna vecka har gått åt att få kablarna från lanternorna ner till el-panelen på ett bra sätt. Först hade jag tänkt att dra sladden från den tvåfärgade lanternan mellan däck och takskivan. Men riskerna var för stora att skivan kanske skadades vi demontage så jag valde att limma fast ett flexrör under flänsen som förpikskojens skivor är skruvad i.
Vi fick också monterat de ny skotskenorna till focken. De gamla bestod av två korta rostfri skenor strax efter varandra och i samma linje. När jag hade fått bort de gamla skenorna så lagades de gamla skruvhålen och en ny aluminiumskena, som var lika lång som de två korta skenorna tillsammans, monterades på samma ställe. Placeringen var väl inte helt 100% i förhållande till rekommendationerna men jag tyckte det var snyggast och även bäst med tanke på eventuella läckage att montera skenan i samma läge. Det skiljer inte så vansinnigt mycket mot vad som är optimalt.
En ny Andersen fallvinsch har monterats på rufftaket. Den gamla vinschen var i brons och satt monterad på en träkloss som sett bättre dagar. Trots att klossen såg riktigt tråkig ut var den mycket besvärlig att få bort.
Jag passade på att pressa några kablar till batteriet och det nya el-systemet och el-panelen.
Sen fick jag skrapat bort lite marintätning som tryckts ut på akterspegeln när jag monterade motorfästet för snart tre år sedan.
Nu är nästa steg att plocka ut den sista inredningen, riva ner de sista skrovmattorna och sen slipa samt rengöra båten invändigt innan vi till sist kan börja klistra dit nya skrovmattor.