Denna vecka har jag äntligen fått känslan att det börjar gå framåt. Ytterligare skruvar och fästen i däcket har tätats.
De två flänsarna i glasfiber som kojskivorna i förpiken skall ligga på har fått ettextra glasfiberlager och epoxi så nu skall de väl inte knaka så betänkligt längre.
Även den invändiga skarven i förskeppet fick ett extra lager med glasfiber och epoxi. De två skrovhalvorna är tydligen ”limmade” ihop och det kan ibland uppstå en spricka på insidan av förskeppet. Även skruvarna som håller mässingslisten på utsidan av förskeppet kan ibland gå rakt genom skrovet och läcka vatten. Jag hade i och för sig inga av dessa problem men tänkte att när jag åndå har all inredning ute så kan jag ju passa på att förstärka.
Inredningen i förpiken är rengjord, slipad, hål är lagad och kompletterad med nya lister där det behövdes. Även inredningsskivorna till styrbords garderob har rengjorts och slipats. Ett par ställen var träet svart efter gamla mässingsskruvar. Lite oxalsyra gjorde susen. Jag använder Biltemas fälgtvätt som innehåller oxalsyra.
Lackningen av de första inredningsskivorna har påbörjats. Det är redan nu en otrolig skillnad mot hur skivorna såg ut från början. Det skall bli riktigt kul att börja återmontera inredningen.
Ytterligare skivor håller på att lagas och kompletteras med lister. Sen är det deras tur att lackas. Även klädseln på takskivorna i förpiken har tagits av. Tyvärr var masonitskivorna lite knäckta och jordslagna så jag känner att det nog vore bra med ett par nya skivor innan vi limmar på den nya klädseln.
Jag funderar också på att plasta in ett par skott under kojerna i förpiken. Skall man kappsegla med IF:en i sammanhang där det behövs mätbrev så skall man givetvis inte göra ett sådant ingrepp i båten men vi tänker i första hand ha den som dagseglare och en båt som barnen klan använda till sina seglingar. Fokus kommer med andra ord att ligga på en funktionell semesterbåt men utan att göra allt för många ingrepp i båten.