Mastarbete.

Det var en fantastisk morgon denna långfredag när jag körde mot Höganäs. Idag skulle jag göra ytterligare ett försök att få i draglinor för lift och spinnakerfall. Jag skulle också sätta borr och sticksåg i masten för att kunna placera ett par nya fallurtag. Definitivt inget som jag tycker är speciellt roligt. På IF-förbundets hemsida fanns det bra anvisningar på var ett nytt fallurtag för storfallet och spinnakerfallet skulle placeras för att minimera riskerna med att försvaga masten.

Det mättes noggrant både en och två gånger innan hålen borrades upp och överflödigt aluminium sågades bort. De nya fallurtagsslitsarna passade som handen i handsken. Det var med andra ord en riktigt bra monteringsanvisning.

Istället för att försöka få ner en dragfjäder i masten, som förra gången, så fiskade jag upp draglinan för storfallet med en krok som jag gjort av kraftig ståltråd. På storfallslinan knöt jag draglinan för spinnakerfallet. Samma procedur med liften. Sen var det lite arbete med att dra om fallen så att de kom ut på rätt ställe vid mastfoten men det gick ändå smidigare än jag hade förväntat mig.

Förstaget och rullfockssystemet monterades också ihop helt och hållet. De nya glidlagerna kom på plats och en fallstyrning monterades en liten bit under skivblocket för fockfallet. Nu skall vi förmodligen slippa att fockfallet snurrar sig runt förstaget.

Vi har fått en relativt tidig sjösättningstid nästa helg och passar förmodligen på att masta på Ila direkt efter sjösättning. Givetvis beror det som vanligt på hur vädret blir.