Ljuspunkter.

Igår kväll påbörjade jag arbetet med att montera nya lanternor fram och bak.
Lanternornas placering är något jag har funderat över sedan vi köpte IF:en. De som satt på ruffsidan tog jag bort tidigt då jag mest trampade sönder dem. Den gamla akterlanternan med hllare för flaggkäpp var riktigt charmig men inget som jag kunde renovera på ett bra sätt och sen var inte lanternan godkänd.

Tankarna gick på att ha en trefärgad lanterna i masttoppen men då var jag tvungen att behålla däckskontakten som för många har varit en orsak till läckage och skador på mastbalken. Så förra året tog jag bort däckskontakten plastade igen hålet utan att riktigt veta hur jag skulle lösa det med lanternorna.

Under vintern så hittade jag en godkänd 2-färgad LED-lanterna med rätt så låg profil som inte kostade skjortan. Montaget av den gick relativt bra. jag var tvungen att montera ner skivan längs fram i förpiken för att kunna komma in och skarva kablarna till lanternan. Det satt bara 20 cm kabel på lanternan och så här i efterhand skulle jag nog ha lött på förlängningskablarna innan jag monterade lanternan men efter många svordomar så fick jag klämt på kabelskarvarna.

Den aktre lanternan är en liten Hella-lanterna med hållare för däcksmontage. Den skyms av utombordaren när den är i uppfällt läge men där den gamla lanternan var placerad var även det bästa stället att placera den nya lanternan på.
I lugnt väder så får man fälla ner utombordaren vid nattsegling och om det blåser så får man väl lägga utombordaren nere i båten.
Den enda större nackdelen med den här lösningen är att man inte har en motorgångslanterna.

Innan jag cyklade hem så fick jag också limmat och skruvat fast klossarna som håller rodret på plats. Överlag så kändes det rätt så bra idag med framdriften av projekten och imorgon skall jag laga ett antal skruvhål i däck och ruff.