Påmastning.

Regnet hängde på himmelen men det var torrväder. Hela familjen åkte till Höganäs för att masta på Ila. Medan Åse och Ebba tömde bilen för löpande rigg mm så tog Axel och jag bort båten till mastkranen. Utombordaren startade på andra försöket och turen till kranen och förtöjningen vid kajen gick som en dans.

Masten lyftes fram och all ny löpande rigg drogs i. Några av dragtrådarna hade korsat varandra men det var inga problem att lösa det. Vi bar ner masten på bryggan och den lite märkliga mastkranen. Med någon mindre malör så fick vi till sist masten på plåten och puttrade bort till vår tillfälliga båtplats.

Medan vi riggade masten så satt Ebba nere i båten och gick igång på allt som skulle fixas invändigt för att båten skall bli mysig. Vi håller helt med henne, just nu är den inte speciellt mysig. Det ena fönstret läcker fortfarande, all inredning är i princip utplockad, skrovmattan har lossnat och lampor saknas.

Nu tyckte alla att vi gjort oss förtjänta av en rejäl lunch på hamnkrogen. Två rejäla hamburgaretallrikar och två tallrikar med fish’n’chips kom in på bordet.

Nöjda och belåtna går vi tillbaka till båten och sätter an riggen ordentligt. Alla sprintar tejpas. Genuan sätts på rullsystemet och rullas in. Vårt nya försegelkapell hissas upp och visar sig passa perfekt även om det inte var sytt för vår båt.
Storsegel dras i bommen och travarna sätts på masten och slutligen kommer bomkapellet på.

Vissa av fallen får vi dra om på däcket då det inte blev riktigt optimalt men det får vi fundera på när vi fått hem båten. Nu skall vi bara halster bra väder så att vi kan få hem Ila till Limhamn.