I torsdags sjösattes och mastades Ila. Axel hjälpte till och sjösättningen gick bra. Vi fick förhalat oss bort till den lilla mastkranen då den stora mastkranen har en förmåga att slå sönder windexen. Nu skulle vi försöka att masta på genom att hissa upp masten i genom att sätta kroken i spinnakerfallet. Sagt och gjort. Några minuter senare stod vi där lite långa i ansiktet när vi insåg att kranen var 40 cm meter för kort föar att detta skulle fungera. ner med masten igen och koppla om lyftet till precis under vantspridarna. Då blir masten tyvärr väldigt topptung och en person måste avdelas till att hålla emot masten så att den inte tippar över.

Till slut får vi masten på plats och sätter an riggen lite lagom. Motorn startar på andra försöket och vi puttrar bort till vår nya permanenta plats. förtöjningar och inhalare monteras. Sen lämnar vi båten för at fortsätta dagen efter.

Få fredagen monteras de nya seglen och det nya bomkapellet sätts på. Alla linor dras ner till sittbrunnen. Spinnakerbom placeras på däcket och det sista verktygen tas hem från båten. Det blåser rejält och det känns inte som om det blir någon fredagssegling. Sjöräddningen kommer in med en
Maxi 68 som fått problem med genuan.

På lördagen ägnas tiden åt att koppla ihip el-systemet lite provisoriskt. Nu fungerar plotter, ekolod och logg. Kvar att koppla in är belysningen i förpiken. Hade jag haft kablar hemma så hade jag fixat det men det får bli en annan dag.