Styrbords akter ruffskiva var som sagt söndersågad där el-panelen suttit. En plywoodskiva som fungerade som fyllning i hålet sågades ut och limmades på plats med förtjockad epoxi. När det hade torkat så la jag på en duk på baksidan som mättades med lamineringsepoxi.
Det gamla Seafarer ekolodet plockades bort för ett år sedan, dels för att den satt ovanligt dumt inne i ett av salongsskåpen och dels för att det var ett riktigt ålderdomligt instrument. Nu var det dags att ta bort den gamla Silva Nexus loggen som satt i sittbrunnen och ersätta den med en NASA Duo. Jag passar på nu när inredningsskivan är nerplockad. Hålet i ruffen behövde göras lite större men det var inga problem med sticksågen. Ett par gamla skruvhål efter det gamla Nexusinstrumentet fick lagas med gelcoatspackel. Jag passade även på att spackla igen hålet efter den gamla däckskontakten.
Ett par dagar med varmt och fint väder gjorde att jag kunde limma fast skrovisoleringen. Utanför var det 16 grader men inne i skrovet var det runt 22 grader. Med lite förstärkning från en värmefläkt så gick det bra. Vad man möjligen skall tänka på är att det nog går lättare om man är två. Samtidigt är det ju inte så mycket plats i förpiken sa att två fullvuxna människor kan jobba där samtidigt.
Jag har också börjat skruva ihop inredningen i förpiken. Jag är själv mycket nöjd och tycker att det blev riktigt bra, speciellt med tanke på hur det såg ut innan. I görligaste mån har jag försökt att rädda så mycket inredningsskivor som det bara går. Jag har valt att laga och lappa ihop skivorna vilket man kan se på den främre skivan som som var söndersågad för att få plats med toaletten. Det blev en liten brun linje där man sågat men jag kan inte påstå att jag störs av det.
Jag håller också på med att fixa två nya kojskivor som var söndersågade och inte gick att rädda. Det är de två små skivorna närmast huvudskottet. Jag behövde i och för sig inte göra all helt nytt. Det gick att återanvända luckorna men ramarna fick jag göra nya.
På huvudskottet i förpiken har det ju suttit inredningsmatta. Jag tyckte inte riktigt om den lösningen och har valt att göra ett par täckskivor i tunn plywood. Dessa har mallats upp och sågats ut och just nu håller de på att få 5-6 lager lack.
Vi har också börjat klä masonitskivorna med inredningsmatta. Vi hade hoppats på att vi kunde göra båda två samtidigt men den fria golvytan här hemma räckte inte till så vi får ta en skiva i taget. Just nu fokuseras på styrbords sida, både takskivan täckskivan som ligger bäst till är till styrbordsidan.
Sen har arbetena fortsatt med att lacka inredningsskivor och förbereda fler skivor för lackning genom att laga håll mm.